PENGENALAN
Pengurusan dan pentadbiran adalah satu aspek yang penting dalam kehidupan manusia. Oleh itu, islam mempunyai pandangannya tersendiri mengenai perkara tersebut. Pengurusan islam bukanlah satu bentuk pengurusan yang baru muncul tetapi telah lama muncul walaupun bukan dalam bentuk satu institusi kebajikan,syarikat atau organisasi khusus. Sebaliknya ia telah lahir dalam bentuk pengurusan Negara, mepayar dan pembinaan ummah.
KONSEP PENGURUSAN ISLAM
Sebagaimana yang kita maklum, sistem pengurusan Islam adalah lengkap dan sistematik di mana ia berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Prinsip pengurusannya jelas, penyusunan dan perancangan pengurusan yang teratur, pengawasan yang meyeluruh dan terperinci, dan motivasi yang mempunyai asas yang kukuh untuk mendapat keredhaan Allah SWT dan tidak semata-mata kebendaan dan keduniaan sahaja.
PENGERTIAN PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN
DEFINISI PENGURUSAN ISLAM
Pengurusan dan pentadbiran diperlukan di dalam semua organisasi, tidak kira sama ada organisasi itu kecil atau besar, swasta atau badan kerajaan. Fungsi pengurusan bukan saja merupakan tanggungjawab seorang pengurus besar atau pengarah tetapi juga tanggungjawab penyelia atau ketua bahagian yang berada di dalam organisasi.
Pengurus mempunyai pelbagai definisi yang diberikan oleh sajana-sarjana pengurusan. Ada kalanya pengurusan dirujuk sebagai satu proses,yang merupakan usaha pengurus merancang dan menggunakan segala keupayaan untuk mencapai matlamat.
Di dalam pengurusan Islam , terdapat
beberapa sarjana-sarjana Islam telah mengutarakan definisi pengurusan. Di
antaranya :
a) Ahmad Ibrahim Abu Sin
Pengurusan sebagai satu kajian ilmiah
terhadap bakat dan kebolehan serta kemahiran seseorang menjadi pengurus.
b) Profesor Syed Othman Alhabshi
Pengurusan merupakan suatu proses mendapat
dan mencantumkan sumber-sumber kewangan, modal, tenaga manusia dan sebagainya
untuk mencapai matlamat organisasi sama ada dalam bentuk barangan atau
perkhidmatan.
c) Muhammad A. Al-Buraey
Pengurusan merupakan penyelarasan tenaga
manusia untuk mencapai matlamat kelompok sebagai makhluk sosial yang perlu
berinteraksi antara satu sama lain.
d) Harold Koontz & Heinz Wienhrich
Mentakrifkan pengurusan sebagai proses
merancang dan memelihara persekitaran apabila individu bekerja bersama-sama
dalam kumpulan ,mencapai matlamat terpilih dengan berkesan. Sebagai pengurus,
manusia menjalankan fungsi pengurusan dalam perancangan, mengorganisasi,
pengstafan, pemimpinan dan pengawalan.
e) Wan Azmi
Berpendapatan bahawa pengurusan adalah satu
aktiviti perancangan dan pergerakan atau
panduan oleh sesuatu perusahaan atau organisasi berhubung dengan segala kaedah,
peraturan, juga tanggungjawab dan tugas-tugas kakitangannya itu.
MATLAMAT DAN OBJEKTIF PENGURUSAN ISLAM
Di antara matlamat dan objektif pengurusan Islam ialah :-
a) Menjalankan tugas yang telah diamanahkan
oleh Allah dengan adil dan memelihara perhubungan yang baik sesama insan.
b) Memakmurkan mukabumi ini dengan cara
yang diredhai.
c) Melaksanakan syariah Islam iaitu ibadat,
muamalat dan hukum-hukum Islam yang lain.
d) Mencari keredhaan Allah walaupun ketika
berurusan dalam hal-hal duniawi.
e) Memastikan bahawa Islam itu sentiasa
lebih tinggi darjatnya daripada hal-hal lain.
Secara umumnya pengurusan boleh ditakrifkan
sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan
dilaksanakan secara bersistematik, teratur dan mempunyai garis panduan
tertentu. Urusan sering dikaitkan dengan pentadbiran dan apabila memperkatakan
tentang konsep pengurusan pasti mencakupi 3 elemen utama iaitu :
I. Pengurus
Ii.
Organisasi
Iii. Tatacara
Atau Garis Panduan Pengurusan.
Definisi pengurusan seperti yang telah
dinyatakan menjelaskan beberapa sebab pengurusan amat perlu dalam sesebuah organisasi.
Antara keperluan pengurusan termasuklah :
· --> Tanpa pengurusan, sesebuah
organisasi tidak mungkin dapat beroperasi
· dengan lancar dan
bersistematik.
·
--> Pengurusan perlu supaya kerja yang sepatutnya dapat dilaksanakan dengan
--> Pengurusan perlu supaya kerja yang sepatutnya dapat dilaksanakan dengan
· cekap dan pantas.
·
--> Pengurusan dapat membantu
sesebuah organisasi mencapai objektif yang
· dikehendaki.
·
--?>Pengurusan perlu bagi membolehkan organisasi menangani perubahan.
--?>Pengurusan perlu bagi membolehkan organisasi menangani perubahan.
·
-->Pengurusan sebagai tuntutan
fardhu kifayah ke arah mencapai al-falah.
Cara Pengurusan Islam:
Menitikberatkan pengurusan dari aspek politik ,ekonomi, dan social. Kepelbagaian aspek ini telah digabungkan dengan pengurusan islam higga mewujudkan sesebuah organisasi dan individu yang cukup praktikal dalam melakukan sesuatu kerja atau aktiviti seharian.
Islam sebagai suata cara hidup yang syumul (sempurna) dengan perundangan yang lengkap untuk menguruskan kesemua urusan hidup manusia.Firman Allah SWT bermaksud:
“Barangsiapa yang mencari agama selain dari
agama islam maka sekali-sekali tidaklah akan menerima darinya dan dia di akhirat
termasuk golongan orang-orang yang rugi” (Al-Imran : 85)
SISTEM PENGURUSAN ISLAM
Ahmad Ibrahim Abu Sina menjelaskan bahawa pengurusan Islam itu mempunyai beberapa prinsip. Di antaranya ialah:
1.Demokrasi
:)Ia membawa maksud jaminan hak individu untuk
bertindak bagi mendapat mempertahankan
haknya.
haknya.
2. Syura
:)Islam mewajibkan agar setiap keputusan yang
hendak diambil oleh pihak pengurusan mestilah
terlebih dahulu diadakan perundingan,perbincangan dan mesyuarat dengan kakitangan.
terlebih dahulu diadakan perundingan,perbincangan dan mesyuarat dengan kakitangan.
3. Delegasi
:)Seelah keutusan dibuat maka delegasi ayau
agihan dan penyerahan tugas dilakukan mengikut
kelayakan,kemahiran dan minat seseorang.
kelayakan,kemahiran dan minat seseorang.
CIRI-CIRI PENGURUSAN ISLAM
-Keadilan
-Keseimbangan
-ihsan
-Amal makruf nahi mungkar
PROSES PENGURUSAN
Satu cara untuk mengetahui proses pengurusan adalah dengan mengenalpasti fungsi-fungsi asas yang bersama-sama mewujudkan proses tersebut. Fungsi ini merupakan asas bagi aktiviti pengurusan pada setiap peringkat pengurusan.
DEFINISI PENTADBIRAN ISLAM
Menurut Kamus Dewan, pentadbiran bererti perbuatan melaksanakan urusan mengelola atau menjalankan sesuatu pejabat, kerajaan dan lain-lain lagi. Dengan kata lain pentadbiran ialah satu perlakuan untuk mengurus atau bertindak sebagai ejen dalam hal-ehwal fungsi pemerintahan atau fungsi kerajaan. Pengurusan membawa makna atau konsep betul dan cekap.Memanglah tepat kalau kita mengatakan bahawa pentadbiran ialah sains pengurusan mengenai pengendalian perjalanan pekerjaan atau sesuatu organisasi dengan betul dan cekap.
Para Sarjana Pengurusan Berpendapatan Bahawa :
“Pentadbiran
dan pengurusan memberi pergertian yang sama dari segi pengistilahan.Apabila
dibicarakan dalam aspek-aspek pentadbiran tertentu akan dirujuk kepada istilah
pengurusan, kerana setiap organisasi atau institusi biasanya mempunyai sistem
pengurusannya. Justeru, pengurusan sering dikaitkan dan ditukar pakai dengan
istilah pentadbiran”.
a) Ahmad Zaki Badwi:
Pentadbiran membawa maksud menyelaraskan tenaga individu dan Jemaah dengan tujuan mencapai matlamat yang dirancang (merancang,menyusun,mengatur,memberi motivasi,menyelaras,menyampai dan membuat susulan) . Adalah sangat berkait dengan kebolehan pengurusan kerja dan perhubungan pengurusan.
b) Ibnu Khaldun:
·
1. Pentadbiran islam sebagai suatu kegiatan masyarakat dalam menguruskan hal-hal kemanusiaan, berkumpulan dan bermatlamat.
1. Pentadbiran islam sebagai suatu kegiatan masyarakat dalam menguruskan hal-hal kemanusiaan, berkumpulan dan bermatlamat.
·
2. Beliau Berpendapat bahawa pentadbiran adalah suatu konsep asas dalam masyarakat yang bertunjangkan kepada peranan manusia itu sendiri sebagai pemimpin organisasi ataupun masyarakat.
2. Beliau Berpendapat bahawa pentadbiran adalah suatu konsep asas dalam masyarakat yang bertunjangkan kepada peranan manusia itu sendiri sebagai pemimpin organisasi ataupun masyarakat.
· 3. Beliau juga menyatakan
pentadbiran islam adalah ira sati ad-din wa siyasatun dunya bih (meletakan
agama di tempat yang paling tinggi dan mentadbir dunia dengannya)
Disamping itu
juga, Dr. S.P Siagian mengklasifikasikan proses pentadbiran kepada tujuh
peringkat kegiatan iaitu:
· 1. Penentuan tujuan yang hendak
dicapai, dimana sifat, skop dan bentuk tujuan itu akan menentukan kegiatan yang
seterusnya
· 2. Perumusan tugas yang hendak
dilaksanakan, dimana mencakupi tujuan akhir, strategi perlaksanaan dan taktik
yang hendak digunakan
· 3. Perumusan polisi, dimana
pimpinan organisasi bertanggungjawab untuk merumuskan polisi-polisi tertentu
sebagai langkah awal kearah perlaksanaan
· 4. Pengambilan keputusan, di mana
ia merupakan satu proses yang penting dalam pentadbiran.
· 5 Perlaksanaan melalui keputusan
organisasi membolehkan tindakan selanjutnya dilaksanakan, atau dengan kata lain
dipanggil fungsi pengurusan seperti perancangan, pengendalian, motivasi dan
sebagainya.
· 6. Penilaian semula atau bedah
siasat (post mortem), membolehkan pengukuran dan perbandingan daripada hasil
kegiatan operasi yang dicapai dengan sasaran atau standard yang telah
ditetapkan sebelumnya
· 7. Pengawasan melalui pembinaan
dan penggunaan sistem maklum balas, di mana merupakan satu proses pengolahan
hasil penilaian bagi memperbaiki dan membentuk satu proses pentadbiran yang
lain seperti perumusan kembali perjalanan organisasi, perumusan polisi baru,
perancangan semula, memperbaiki sistem pengurusan dan sebagainya.
assalamualaikum. bahan yang baik.Sumber rujukan?
BalasPadamSesuai utk rujukan tambahan
BalasPadam